Musim Haji vs. Musim Nikah... Lain~ ^.^

Assalamua'aikum Warahmatullah...


Pertama, syabas kepada para jemaah haji musim 1431/2010 kali ini. Jom kita doakan mereka agar dapat beribadat dengan tenang sepanjang musim haji. Maklumlah, terpilih jadi tetamu Allah. Ada yang "1st time", ada yang "banyak-kali-dah". Apa-apa pun, saya doakan kepada semua jemaah supaya mendapat haji yang mabrur. Insha-Allah, kita pula akan ke sana lain kali. :D Antara staf UIA yang menunaikan haji tahun ini termasuk Ustaz Ismail Chong dengan isterinya. Katanya, dia sudah enam kali menunaikan haji. Bezanya, tahun ini (atau kali ini), dia menemani isterinya ke sana. Bayangkan menjadi tetamu Allah tujuh kali... :)


Kedua, syabas kepada kawan-kawan yang bakal menjadi suami-isteri pada hujung tahun ini. Dari bulan Oktober sampai Disember, ada tiga walimah/berita: Ridzwan Jaidon, Tamrin Nuge, dan Anhar Hafiz. "Abang Peng, a.k.a Apeng @ En. Kunang, bila lagi?". Itu soalan yang sering ditujukan kepada saya. Baik pensyarah sampai ke member halaqah. (Pensyarah saya tak la memanggil saya Apen. Mereka memanggil saya dengan nama sebenar saya). Nakal ya. T_T


Insha-Allah, akan datang. Entahlah tarikhnya. :D


Sebenarnya, kan. Kalau ada orang tanya saya, yang mana saya mahu dahulukan, nikah atau haji? Saya memilih untuk pergi haji. Mungkin sebab saya sering berseorang diri. Malah, saya Tapi kalau dah jodoh, tak ke mana, kan? (lol). Agak melampaulah kalau ada suara nakal kata "Apeng tak bernafsu". Salah penyataan itu. Saya bukannya malaikat.


Apa-apa hal. Ibadat haji adalah fardhu. Nikah adalah sunnah (muakkad, kalau tak silap saya). Perbandingan yang mana afdhal - haji atau nikah - umpama menyuruh ahli sukan bina badan untuk menjadi pelakon aksi lasak (stuntman) untuk siri "live-action tokusatsu" Jepun. Macam layak, tapi tak semestinya.

Marilah kita mendoakan yang terbaik kepada bakal haji dan bakal pengantin yang menunaikan ibadat masing-masing, tahun ini...

Ulasan

  1. En Apen aka En Afendi aka Kunang api aka En Naza (Bdk G4.5 jer panggil) terima kasih sebab menginter prame nama aku kat blog engkau nie.. BTW jemput ek datang mase kawen aku..hehehehehehehhee..
    selamat bulan haji..

    BalasPadam
  2. En. Tanpa Nama a.k.a. En Tamrin Nuge, nama En. Naza tu budak G.4.5 + Budak Sciences Batch ko yang panggil. Sebab ko yang bagi nama tu kat dorang. :D

    Insha-Allah, kitorang tengah plan buat rombongan. Belum "comfirm" lagi. Lagipun nak "comfirm" dengan Mohd Azmir juga. :D

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

私わ星野源のウィキペディアにグーグルで[逃げるは恥だが役に立つ]か見てしまう

理論

لطف سڠ ڤڠمبارا ميمڤي #5