Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari November, 2014

殭屍

السلام عليکم ورحمة الله وبرکاته -------------------------------
Ada dua orang kawan karib. Katalah Amri dan Bakri. 

Amri selalu jadi bilal kat surau taman perumahannya. Bakri selalu ajak Amri makan di tepi gerai dekat simpang masuk ke taman perumahannya. 

Amri suka tanam pokok sebab nak makan buahnya. Bakri suka tanam pokok sebab nak beri rumahnya redup. 

Suatu hari, Amri dan Bakri dengar ceramah agama di surau taman perumahan mereka.

(Alang-alang, kita beri juga nama manja. Hehe).

Ceramah disampaikan oleh Ust. DBGT.

"Aku rasa Ust. DBGT ni dah baca hadis ni. Tapi huraiannya lain pula". Kata Bakri. 

"Celah mana?". Tanya Amri. 

"Bulan lepas, masa dia cakap pasal hadis ni, dia cakap lain. Sekarang macam dah berlawanan je". 

"Cuba engkau tanya dia semula kejap lagi". 


---------------------------------------------
Soalan Bakri kepada Ust. DBGT:
"Ust. Jika semua amalan anak Adam terputus sebab mati, 'kan ada 3 perkara yang kekal mcm sedekah jariah, doa…

考え

السلام عليکم ورحمة الله وبرکاته ------------------------------- "Berjuang menentang kegelapan dari belakang tabir, Pahlawan Shinobi Ninginger!". 

(Bunyi letupan. 3 orang berpakaian warna merah, biru, dan kuning dengan gaya masing-masing. Bertopi keledar tema haiwan. Baju ala-ala ninja Jepun, sambil pegang pisau kecil kunai).

Bilik mesyuarat bergema dengan tepukan. 

"Encik Saburo. Jika menjadilah, ini kali ketiga kita akan siarkan siri pahlawan super bertema ninja. Saya terfikir, peminat akan sokongkah? Yang ketuanya perempuan. Tema haiwannya khinzir, anjing dan kuda. Kuda mungkin tiada masalah...". Luah Encik Bandai. 

"Jangan risau. Yang penting kanak-kanak suka. Habis saja tayangan tahun ini, Encik Saban akan buat remake. Mereka pastilah beritahu kanak-kanak tempat mereka, "ini tenuk, ini serigala". Nanti, ramai-ramai akan ikut jejak mereka. Peminat pun sangka mereka pemilik asal cerita tu. Tak apalah. Mereka mesti bayar royalti kepada kita". Celah…