殭屍

السلام عليکم ورحمة الله وبرکاته
-------------------------------

Ada dua orang kawan karib. Katalah Amri dan Bakri. 

Amri selalu jadi bilal kat surau taman perumahannya. Bakri selalu ajak Amri makan di tepi gerai dekat simpang masuk ke taman perumahannya. 

Amri suka tanam pokok sebab nak makan buahnya. Bakri suka tanam pokok sebab nak beri rumahnya redup. 

Suatu hari, Amri dan Bakri dengar ceramah agama di surau taman perumahan mereka.

(Alang-alang, kita beri juga nama manja. Hehe).

Ceramah disampaikan oleh Ust. DBGT.

"Aku rasa Ust. DBGT ni dah baca hadis ni. Tapi huraiannya lain pula". Kata Bakri. 

"Celah mana?". Tanya Amri. 

"Bulan lepas, masa dia cakap pasal hadis ni, dia cakap lain. Sekarang macam dah berlawanan je". 

"Cuba engkau tanya dia semula kejap lagi". 


---------------------------------------------

Soalan Bakri kepada Ust. DBGT:
"Ust. Jika semua amalan anak Adam terputus sebab mati, 'kan ada 3 perkara yang kekal mcm sedekah jariah, doa anak soleh, em... saya lupa yang satu lagi. Takpelah. Jadi, 'kan. Kalau Rasulullah, kenapa ada orang kata boleh nampak dengan mata kasar? Sedangkan baginda dah wafat".

Ust. DBGT diam seketika sambil berfikir. Tetapi dia terlupa untuk ubah mood telefonnya. Maka terdengarlah bunyi cengkerik selepas soalan diajukan. Lain orang, lain telefonnya, kan? Hehe.
Amri tak fikir yang soalan Bakri berkaitan dengan ceramah. Tapi Bakri fikir berkaitan sebab ceramahnya sebenarnya bertajuk....

"Zombi menurut pandangan Islam".


---------------------------------------------
Inspirasi dari petikan berita yang Mujtahid Mutlak Habib Adil Saifullah kongsikan tentang mayat bangkit selepas diisytiharkan mati sebab ebola rasanya. Saya pun terlupa. :p

Masyarakat suka sebarkan cerita yang berunsur mistik. Tapi pada masa yang sama, masyarakat suka tunjukkan yang masyarakat pandai agama. 

Berbalik kepada cerita dongeng di atas. Mujurlah Amri dan Bakri saling memahami. Jika tidak, Amri mesti perlekeh Bakri sebab dia sangka tahap pemahamannya sama dengan Bakri. Maka terkeluarlah ayat penyata, "Apalah engkau tak boleh fikirkah?"

Ada orang perlekeh orang lain sebab berbeza pendapat. Katanya sayang Rasulullah. Seorang buat kempen berselawat sebab sayang. Seorang lagi buat konsert berselawat sebab sayang. Maka mereka pun saling menyalahkan satu sama lain. Ada yang waras, ada yang taksub. 

Banyak-banyak yang terpapar di Facebook, adalah yang mencolok mata saya. Ada yang membela pewaris nama "Habib". Ada yang mengutuk. Macam-macamlah bahasa mereka.

"Kalaulah Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam masih hidup, apa tindakan baginda: memujuk penghina sunnah atau menghukum penghina warisnya?". Itu soalan saya kepada semua yang membaca.


---------------------------------------------

Encik Google kata, 殭屍 sebutnya "Jiāngshī". Maknanya "zombie". ^_^

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

私わ星野源のウィキペディアにグーグルで[逃げるは恥だが役に立つ]か見てしまう

理論

لطف سڠ ڤڠمبارا ميمڤي #5