Kalaulah Kampus Kuantan di Tanjung Lumpur...

Assalamu'alaikum Warahmatullah...

Dari tajuk di atas, saya merujuk kepada UIAM Kampus Kuantan. Ini kerana gara-gara kata-kata Zahir, "Kalau mai Kuantan, tak singgah Tanjung Lumpur, tak sah percutian hang". Ha 3x. :P

Dari 4/4 yang lalu sehingga 3/5 ini, saya berjalan-jalan. :D

4/4 - Hulu Slim, Slim River, Perak

Rezeki Subuh. En. Zulkifli "Choi" dari IIUM Security mengajak saya makan durian di kampungnya, Sungai Dara dekat Hulu Slim. Kami bertolak jam 7.30 pagi. Singgah sebentar di kedai Mamak, sarapan pagi. Pendekkan cerita, kami (saya sebenarnya) makan dua biji durian, lalu membeli 3 biji durian dengan harga RM10. (Nice!). Sebiji saya berikan kepada Saifullah (yang baru bernikah 30/4 yang lalu), sebiji lagi saya berikan kepada jaguh durian dari Medan, Ikbar Pratama (saya panggil Iqbal, lebih senang untuk disebut), dan sebiji lagi kepada Kak Shaz.

Sebab duriannya sedap, ingat nak mencari lagilah. Kami pergi sekali lagi pada hari Sabtu, dia pula jual dua biji durian RM10. T_T

9/4 - Pekan Slim River, Perak

Selepas membeli durian, rombongan En. Choi ke Pekan Slim diteruskan, kali ini mencari ikan bilis. (He 3x). Kemudian, kami makan mee rebus gaya Slim River. Best. Mee kuning dicelur. Kemudian ditoskan, letak sambal, kacang tanah yang telah ditumbuk, kicap, minyak bijan, dan bijan. Selepas itu, sebelum makan, kita gaul dulu. (Dah nampak macam mee cina Chao Mian tanpa daging, cili kering, daun bawang dan bawang di Mahallah Ali pula).

En Choi membawa kami ke kampungnya. Rupa-rupanya ada kolam air panas bersuhu 107°C. Selain itu, ada juga air terjun di hujung kampung ini. Em... :)

17/4 - 19/4 - Teratak Riverview, Tanjung Malim, Perak

Rombongan naqib-naqib sempena Kem Nuqaba'. Macam-macam telah berlaku. Ada budak kena gigit pacat, geng-geng antarabangsa kata kena cucuk duri. Mantap sangatlah kena cucuk duri sampai berdarah banyak macam tu. Mujur mereka tak kata "jatuh kena tikam dek parang fasilitator". He 3x.

Orang jenis mabuk jalan macam saya memang bermasalah lalu jambatan gantung. Mujur tak panjang. ^.^

Bila mahu pulang, pandai pula geng-geng antarabangsa bercerita pasal solat jamak. Ketika kem, adalah seorang mempertikaikan tindakan menjamakkan solat Maghrib dengan Isyak. Tak mahu buat solat Jamak ketika musafir kononnya. Bila pulang, hanya sebab bas belum sampai, dia pula mahu jamak solat Zohor dengan Asar. Aduhai... Bisinglah... T_T

20/4 - 24/4 - Kuala Nerang, Kedah

Pendek kata, saya pergi ke rumah Abah di sana. Umi minta gambar pula...

Saya berada di Gombak pada 25/4.

30/4 - Indera Mahkota 8, Kuantan, Pahang

初めてです。Pertama kali saya sampai Pahang (boleh eksyen sikit dengan geng antarabangsa. :P). Rupa-rupanya ada Karnival Jom Heboh di Kuantan. Jalan sesak habis. Tapi apa yang saya nampak, iklan "Micheal Learns to Rock World Tour". Amboi, sampai sini?. Zahir jemput saya dengan "superbike" khasnya. Dia suruh saya tunggu di sebuah restoran mamak. Gara-gara lapar, saya belilah air dulu. Teh "O" Limau Ais berharga RM1.60. (Mahal). Saya tidak mengesyorkan anda semua datang ke Restoran Rahath walaupun ia bersebelahan Terminal Bas dan Teksi Kuantan.

1/5 - Kuantan, Pahang

Lamanya saya tidak bertemu Isa Mehat. Dia sudah menjadi bapa anak tiga rupanya. Rezeki dia. :). Muhammad Ilhami, Muhammad Ikrami, Muhammad Ihsani - nama anak-anaknya. Ilhami suka berkawan. Ikrami agak pemalu. Ihsani masih kecil lagi.

Sambil berjalan-jalan, terjumpa pula gerai tembikai 1kg = RM1.20. Zahir beli. Saya tumpang makan. :D

Petang kami ziarah ke rumah Ustaz Mohamad Bin Ali di Permatang Badak. Maka, saya berkenalan dengan Ustaz sekeluarga. Isterinya, Pn. Noraini Hilawati Binti Mustapha. Anaknya, As'ad, Amni, & yang sulung (saya terlupa tanya namanya, maaf). ^.^|

Selepas solat Asar, kami berpusing-pusing satu UIAM Kuantan. Masjidnya berhampiran dengan Mahallah Maimunah dan Mahallah Talhah. Khabarnya ada rancangan untuk membina hospital berhampiran dengan pintu pagar kedua (dekat juga dengan masjid). Ingat nak cuba lukis. Ha 2x. Bukannya ingat sangat pun. Pakai Google Earth, sekali keluar gambar tahun 2010 Kulliyyah Perubatan dengan tapak-tapak yang baru dibuka. Aiya... Kita conteng secara kasar sajalah. :)


Em... UIAM Kuantan. Jalan dua hala. Kulliyyah jauh-jauh. Mahallah belum banyak lagi (mungkin lepas Masjid Terapung UIAM Kuantan siap kot baru mula projek Mahallah). Em... Yang ni lakaran saja ya. Kalau keadaan sebenar, bukannya petak macam saya lukis. Ha 3x. Saya gunakan serba sedikit akronim dari CFS. Kulliyyah Pergigian (DENT) masih menumpang di Kulliyyah Sains (KOS). Kalau tak silap, Kulliyyah Kejururawatan (NUS) masih menumpang di Kulliyyah Sains Kesihatan Bersekutu (ALLHS). Blok yang sudah siap (pada mata saya) cuma:
  1. Kulliyyah Perubatan (MED)
  2. Kulliyyah Farmasi (PMACY)
  3. Kulliyyah Sains Kesihatan Bersekutu (ALLHS)
  4. Mahallah Maimunah (MAIMUNAH)
  5. Mahallah Talhah (TALHAH)
Yang masih dalam pembinaan:
  1. "Masjid Terapung" (MASJID)
  2. Kulliyyah Pergigian (DENT)
  3. Bangunan Pentadbiran (ADMIN)
  4. Bangunan Perpustakaan (LIB)
  5. Pusat Sehenti (OSC)
  6. "Animal House" (Yang saya labelkan dengan tulisan ganjil sikit tu)
Zahir cakap, Kulliyyah Kejururawatan belum dibina lagi... Lupa lagi nak lukis 2ND GATE. :P

Malamnya, barulah kita orang ke Tanjung Lumpur. Zahir nak tengok bola, jadi kita bungkus saja makanan. Ikan bakar dengan sambal petai, sotong goreng tepung, udang goreng kunyit. Kalau siapa minat makanan laut, mesti tak ketinggalan lala. Satu perumpamaan yang Zahir berikan: "Budak UIA Kuantan tak makan kat kedai Ana Ikan Bakar Petai ni ibarat budak UIA Gombak tak makan nasi ayam Mancongkam. Ha 3x".

Elok saja lepas makan, saya mengantuk. :D

Em... Saya ke Gombak pada hari Isnin... Tiga hari menaip blog untuk cerita jalan-jalan sebulan. Aiya... Kalau thesis jawabnya tak siaplah. T_T

Jom kita tulis ayat ala-ala Satria Perkasa Hitam (Kamen Rider Black)

Berusahalah! En. Kunang!
Jangan putus asa! En. Kunang!
つづく

Ulasan

  1. SRONOK SGT BACA YG PERGI ZIARAH RMH UST. MOHAMAD B. ALI & ISTRI AND ANK2 DIA TU, BILA LG NK HNTR ROMBONGAN...HEHEHE

    BalasPadam
  2. HAHA...xsangka aku pun terlibat dalam pembikinan episod ke KUANTAN...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

私わ星野源のウィキペディアにグーグルで[逃げるは恥だが役に立つ]か見てしまう

理論

لطف سڠ ڤڠمبارا ميمڤي #5